Wandel mee voor indrukwekkende gezondheidsvoordelen!

26-09-2016 - Kudelstaart

Op maandagochtend vertrekt er een wandelgroep vanaf onze praktijk onder begeleiding van een instructeur van Sportservice Amstelland. Zij vertrekken om 9.00 uur.

 

Op vrijdagochtend vertrekt er een groep die een uur met elkaar wandelt met gebruik van nordic walkingstokken. Deze groep vertrekt om 9.30 uur.

 

Kosten per keer bedragen € 2,-. Na afloop wordt er een kopje koffie gedronken bij ons in de praktijk om nog even uit te blazen.

 

Vindt u dat u wat meer in beweging zou moeten komen en spreekt wandelen u aan? Kom gerust langs en doe eens mee!

 


WANDELEN... 5 indrukwekkende effecten
 
U kunt indrukwekkende gezondheidseffecten realiseren met wandelen! We geven u graag 5 redenen om wandelen een deel van uw gezonde leefstijl te maken.
 
1. Diabetes (suikerziekte)
Een recent Brits onderzoek toonde aan dat gemiddelde of zware sportactiviteit op geregelde basis de insulinegevoeligheid verbeterde. Dat is een belangrijke indicatie voor het voorkomen van of een beter verloop van Diabetes type 2.
 
2. Medicatie
Onderzoek in de USA (National Walkers’ Health Study met meer dan 32.000 vrouwen en 8.000 mannen) liet zien dat die mensen die het langst wandelden (in tijd, niet in afstand) minder medicatie gebruikten. Tip: Maak af en toe, bijvoorbeeld in het weekend, een langere wandeling.
 
3. Borstkanker
Vrouwen die regelmatig wandelen na de diagnose borstkanker hadden een 45 % hogere overlevingskans dan hun inactieve leeftijdsgenoten. In een onderzoek uit Yale bleek dat vrouwen die een jaar voor de diagnose al wandelden nog eens een 30% hogere overlevingskans hadden.
 
4. Infarct
Stevig wandelen gedurende slechts 30 minuten, 5 dagen per week verlagen het risico op een herseninfarct. Wandelaars hadden een 40% lager risico. Onderzoek bij hartinfarcten loopt. De eerste gegevens laten vele positieve effecten zien.
 
5. Hersenen
749 mensen die last ondervonden van geheugenproblemen werden in een Italiaanse studie onderzocht. Na een 4 jarige opvolging bleek dat de deelnemers die regelmatig wandelden een 27% lager risico op het ontwikkelen van dementie hadden.