Seniorenfitness

Een goede lichamelijke conditie is van groot belang voor de gezondheid. Dit geldt niet alleen voor jonge mensen, maar zeker ook voor ouderen.
Lichamelijke inactiviteit neemt toe naarmate mensen ouder worden. Verder neemt de kans op het krijgen van een chronische aandoening toe met het stijgen van de leeftijd; daardoor stapelen chronische aandoeningen zich op bij ouderen. Lichte tot matige intensieve lichaamsbeweging draagt al bij aan een verlaging van de gezondheidsrisico's en aan preventie van diverse chronische aandoeningen.

Veel senioren/55 plussers willen graag de conditie verbeteren, maar weten vaak niet goed hoe ze dit het beste kunnen doen. Vaak durft men geen lichamelijke inspanning te verrichten uit angst het hart te veel te belasten of spieren en gewrichten te beschadigen. Die angst is vaak ongegrond, want senioren kunnen veel meer dan ze denken.

 

Fitnesstraining is een van de beste mogelijkheden om bij ouderen het uithoudingsvermogen te verbeteren. U moet daarbij niet denken aan bodybuilding of krachttraining, maar aan bijvoorbeeld fietsen, steppen, joggen en roeien op speciale apparatuur.

 

Ieder mens is anders en ook iedereen heeft een andere conditie. Daarom wordt er bij ons van iedereen een conditietest afgenomen, onder andere aan de hand van de hartslagfrequentie en computeruitdraai. Aan de hand van deze test wordt een persoonlijk trainingsschema opgesteld.
Tijdens de groepstraining voor senioren is er altijd deskundige begeleiding aanwezig. De training vindt plaats onder controle van elektrische hartslagmeting zodat overbelasting niet mogelijk is.

 

Zowel individuele als groepstrainingen zijn mogelijk. De groepsgrootte is maximaal 8 à 10 personen. U kunt bijvoorbeeld echtgenoten, familieleden, buren, collega's of vrienden meenemen.