Beter slapen

10-08-2020 - Kudelstaart

Slaap is essentieel voor het herstel van je energiebalans. Tijdens de slaap nemen stresshormoonniveaus af en groeihormoonafgifte neemt toe. Door slaaptekort ga je slechter functioneren. Vooral je cognitieve functies, zoals helder nadenken of beslissingen nemen, lijden eronder. Je kunt achterstallige slaap tot op zekere hoogte inhalen, maar dat kost veel tijd. Ieder mens heeft een door het lichaam zelf geregeld 24 uurs slaap/waakritme.De behoefte aan slaap is heel verschillend. Dat kan samen hangen met de levensfase en bezigheden overdag. Maar iedereen heeft slaap nodig om te herstellen. Daarnaast vindt het slapende brein soms creatieve oplossingen en efficiënte strategieën om taken aan te pakken. Het helpt moeilijke handelingen om te zetten in automatismen. Slapen is dus een stuk effectiever dan piekeren. 

  •  Ga je te lang door met werken of blijf je tot laat actief dan wordt het lastiger om in slaap te vallen. Maar ook de kwaliteit van de slaap lijdt daaronder. Voor een goede slaap is het belangrijk om ook     overdag ontspanningsmomenten in te bouwen.
  •  Door laat te sporten (tot binnen twee uur voor het slapen gaan) blijf je ook te actief om makkelijk in slaap te vallen.
  •  Wanneer je na middernacht naar bed gaat dan kun je alleen al om die reden een slaap hebben waar minder diepe slaap in voorkomt.
  •  Veel slaapproblemen zijn het gevolg van overdagproblemen:als het stresssysteem overdag te lang dominant is, komt het vaak te laat tot rust.
  •  Door een paar glazen alcohol te drinken voor het slapengaan val je vaak wel eerder in slaap, maar slaap je lichter en onrustiger.
  •  Slaapmiddelen verminderen de kwaliteit van de slaap.
  •  Een middagdutje heeft niet per se een negatieve uitwerking op het ’s avonds slapen.
  •  Problemen met je gezondheid kunnen ook slaapproblemen veroorzaken. Zoals slaapapneu, medicijngebruik, blaasproblemen of overgewicht. Ook een late zware maaltijd (of koffie) kan een ongunstige   invloed op de slaap hebben.
  •  Je kunt ook slaapproblemen hebben doordat de dag te weinig uitdaging bood en je dus niet moe genoeg bent; of juist doordat er teveel opwindende of spannende dingen gebeurden.
  •  Je slaapomstandigheden zijn belangrijk: te veel licht, een te drukke omgeving, het koud hebben of juist te warm, herrie of een slechte matras hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van je slaap.
  •  Je slaapkamer is een plek die geassocieerd moet zijn met slapen en niet met activiteit. Dus geen tv kijken, je mail checken of werken in je slaapkamer.

 

Herkent u iets hierin en heeft u last van slecht in- of doorslapen? Blijf er niet mee zitten en kom naar de praktijk om eraan te werken.Mirjam is op de hoogte via scholing van de laatste inzichten op het gebied van slapen. 

Of een vraag per mail stellen kan natuurlijk ook! m.visser@fysiotherapiekudelstaart.nl